
Kompromisslösa högtalare för sanningssökare.
YG Acoustics bygger världens bästa högtalare om man är överens om att uppgiften för en högtalare är återge musiksignalen så korrekt som möjligt. En av de största utmaningarna för en högtalare är att återge frekvens-tid-fas förloppet i inspelad musik. Att få flygeln att låta som en flygel gör i verkligheten är ingen enkel uppgift. Svårigheten ligger i huvudsak i delningsfiltret. Mjukvaran som används av majoriteten av alla högtalartillverkare tvingar konstruktören att optimera mellan korrekt frekvensgång eller rätt tid/fas-förlopp. YG Acoustics har utvecklat en helt egen mjukvara – DualCoherent™ för att konstruera delningsfilter.
Titta gärna på de mätningar som elektronikföretaget Devialet gjort på ett flertal olika högtalare på marknaden. De mäter just frekvens-tid förloppet på en riktig musiksignal. Det är ingen slump att YG Acoustics Sonja 2.2 är den högtalare som mäter bäst.
Men vad gör det för dig som musikälskare. Man vill ju lyssna på musik, inte mäta sina högtalare. Jo, det är rätt viktigt. Du har säkert någon gång hört en audiofil prata om vilka inspelningar som låter bäst på deras hifi-system, och vilka inspelningar som låter riktigt dåligt. Det beror ofta på att frekvensgången är fel. Ofta kan felen vara runt 12 dB eller mer i en viss frekvens. Då är det inte konstigt om en viss inspelning med ett visst sound kan låta helt fel. Det är klart att det finns musikproduktioner som inte bryr sig om ljudkvalitet speciellt mycket, men oftast hade artisten och producenten en idé med sitt verk. Om den idén var att skapa ett varmt, basrikt sound, och din högtalare har en kraftig baspuckel är det sannolikt att det albumet kommer att låta rätt dåligt.
Med ett par YG-högtalare hemma kan vi lova att du kommer att njuta av hela din musiksamling på ett nytt sätt, även de album du tidigare trott var bortom njutning. När det gäller musik är sanningen extra viktig.
YG Acoustics, rekommenderade cirkapriser SEK inkl. moms. 2023-01-25
Högtalare
Sonja XVi: 4 830 000 kr
Sonja XVi Studio: 3 590 000 kr
Sonja 2.3i: 1 875 000 kr
Sonja 2.2i: 1 235 000 kr
Sonja 2.1i: 790 000
Haley 2.2: 750 000 kr
Haley 2.1: 465 000 kr
Vantage: 490 000 kr
Vantage Live: 805 000 kr
Carmel 2: 355 000 kr
Färger:
Subwoofer
Invincible 21.2: 1 770 000 kr
Invincible 21.1: 885 000 kr
Uppgraderingar
Kontakta oss för möjligheter och priser
Rack
Rack 1.1: vibrationsisolerande rack med optimerbara hyllplan 1 hylla att används under t ex slutsteg: 69 875 kr
Rack 1.3: Vibrationsisolerande rack med optimerbara hyllplan, 3 hyllor, 59 cm högt: 266 000 kr
Rack 1.4: Vibrationsisolerande rack med optimerbara hyllplan, 4 hyllor, 87 cm högt: 355 000 kr
Rack 1.6: Vibrationsisolerande rack med optimerbara hyllplan, 3 hyllor högt, 2 brett, 59 cm högt, 127 cm brett: 473 000 kr
Rack 1.8: Vibrationsisolerande rack med optimerbara hyllplan, 4 hyllor högt, 2 brett 87 cm högt, 127 cm brett: 610 000 kr
Rack 1.9: Vibrationsisolerande rack med optimerbara hyllplan, 3 hyllor högt, 3 hyllor brett, 59 cm högt, 189 cm brett: 680 000 kr
Tillbehör
Sonja 2.1i: Stativ Per par 48 375 kr
Hailey 2.1: stativ Per par, 48 375 kr
Obs! Priserna kan ändras utan förvarning.
YG Acoustics, rekommenderade cirkapriser SEK inkl. moms. 2023-01-25
Stativhögtalare
Cairn: 115 000 kr
Cairn stativ: 20 000 kr
Tor: 140 000 kr
Tor stativ: 20 000 kr
Golvhögtalare
Talus: 190 000 kr
Ascent: 266 000 kr
Summit: 336 000 kr
Subwoofer
Descent: 105 000 kr
Obs! Priserna kan ändras utan förvarning.
”They’re precise without ever being clinical or sterile, and have a weight, depth and finesse that belies their compact dimensions. Few small standmounts will fill modestly proportioned rooms with such authority. They are little crackers!”
Andrew Everard Hi-Fi News
Vantage Live i The Absolute Sound
”If you’ve ever put on a direct-to-disc LP and heard a sudden increase in that sense of presence, of the removal of “something” between you and the music, you have an idea of how Vantage Live sounds. The Vantage Live has a crystalline clarity, a dynamic verve, and an immediacy that are striking, much in the way a direct-to-disc LP exhibits those characteristics.”
The Absolute Sound
Carmel 2 – The Absolute Sound Editor’s Choice 2023
”Imaging, tonality, detail, and dynamics are all at a bespoke level. Musically, the speaker is an unending delight.”
The Absolute Sound
Hailey 2.2 – The Absolute Sound Editor’s Choice 2023
”Sonically, the Hailey 2.2 can be summed up in two words: precision and performance. In these regards, the Hailey 2.2 is at least the rival of the best electrostatics and ribbons, says AHC, producing excellent detail and microdynamics at every frequency. Being a sealed design, the Hailey 2.2 is less sensitive to room interaction in the bass than most ported speakers.”
The Absolute Sound
Sonja 2.2i – The Absolute Sound Editor’s Choice 2023
”What has been added sonically to the 1.2’s already superb performance is even greater resolution, ease, and general felicity. The Sonja 2.2 is a speaker that serves the music, no matter what kind. A major achievement.”
The Absolute Sound
Sonja 2.3i i The Absolute Sound Editor’s Choice 2023
”Sonically, the Sonja 2.3 delivers world-class performance, with a spectacular sense of presence, transparency to sources, and palpability. Its bass is extended, powerful, and articulate. Its overall coherence, as well as its ability to portray a wide range of image sizes, is exceptional.”
The Absolute Sound
Sonja 2.2i – The Absolute Sound
”Imaging and soundstaging became more holographic and believable as a rendering of actual music-making in a physical space. The Sonja 2.2i is a wonderfully musical, accurate, and coherent full-range floorstander.”
The Absolute Sound
”YG’s DC2 crossover improves the Sonja 2.2i’s overall sound quality more than I imagined was possible, and I presume similar or greater improvements are conferred on the upper Sonja models, as well. It is as if a key piece of a building were put in place, and the integrity of the entire structure became more robust.”
Kirk Midtskog – The Absolute Sound
Sonja 2.2i – audioroom.net
”I absolutely fell in love with the double bass through the YG, mainly because under their command it was a truly acoustic instrument, without euphonic amplification, without any added audiophile candy, and without the – often attractive – super tightness. It was very real, and I dare say it was the most faithful (not to say the most attractive) playback of a double bass I have ever heard through any audio system.”
audiodrom.net